Een verkiezings­campagne waar elke druppel telt

Payoff Image Scroll Indicator

De uitdaging

tags:

Waterschap Limburg zet zich dagelijks in voor schoon en gezond water in beken en rivieren. Het waterschap zuivert afvalwater, bewaakt de waterkwaliteit, houdt dijken veilig, werkt aan het beperken van wateroverlast en bedenkt innovatieve manieren om water langer vast te houden tijdens droogte en sneller af te voeren bij extreme regenbuien. Hiervoor moeten belangrijke keuzes worden gemaakt – keuzes die direct effect hebben op ons landschap, onze portemonnee en op onszelf.

De uitdaging voor de waterschapsverkiezingen was duidelijk: bewoners laten inzien hoe belangrijk hun stem is en hen aansporen om te stemmen, met een campagne die krachtig de thema’s waterveiligheid, waterkwaliteit en klimaatadaptatie communiceert.

Door persoonlijke verhalen van echte mensen in waargebeurde situaties kregen de verkiezingen een gezicht. Deze verhalen en beelden staan nog fris op het netvlies van de consument; mensen maakten het immers zelf mee of lazen erover in het nieuws. Juist deze herkenbaarheid creëerde niet alleen bewustwording, maar zette mensen aan tot nadenken over hun eigen rol in het behoud van een veilig en schoon Limburg.

We vertaalden de drie thema’s naar drie persoonlijke verhalen van waargebeurde situaties. Het zijn deze verhalen en deze beelden die nog fris op het netvlies van de consument staan. Ze maakten het immers zelf mee of lazen erover in het nieuws. Juist deze herkenbaarheid creëerde niet alleen bewustwording, maar zette mensen ook aan tot nadenken over hun eigen rol in het behoud van een veilig en schoon Limburg.

Zo hoorden we het verhaal van Maurice en Romy Schumacher wiens huis onder water stond tijdens de watercrisis van 2021. Vertelde waterschapper Rachèl Rutten de enorme impact van het dumpen van afval en drugs op de waterkwaliteit. En toonde Edwin Michiels de gevolgen van het veranderde klimaat op de agrarische sector. Deze verhalen, ondersteund door sterke visuals, zorgden voor herkenning en een emotionele band met de doelgroep. Dit creëerde niet alleen bewustwording, maar zetten mensen ook aan tot nadenken over hun eigen rol in het behoud van een veilig en schoon Limburg.

Het belang
laten voelen

Een campagne maak
je niet, die voer je!

Dit deden we zes weken lang, via mixed media met diverse boodschappen. We startten met de indrukwekkende verhalen om de bewustwording te vergroten en een emotionele verbinding met de verkiezingen aan te leggen, vervolgens boden we informatieve verdieping met een duidelijke call-to-action naar de stemwijzer. Op de dag van de verkiezingen gebruikten we korte, krachtige boodschappen om mensen het laatste duwtje naar de stembus te geven.
De campagne werd breed uitgezet in de media met abri’s, pre-rolls op YouTube, Google Ads, Social advertising, interviews en artikelen in regionale bladen en radiospots.

"Deze vak-idioten werkten aan deze case. Meer weten, even Roel contacten"

Of benader ons via
een van de andere kanalen:

En nu dan graag concreet...

Cases

Bedankt voor je bericht

Wij hebben je bericht in goede orde ontvangen en komen indien nodig spoedig met een reactie.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief