Grote veranderingen vanuit de overheid

Met de campagne ‘Minder in je bak, dat scheelt een hoop’ voor Gemeente Roermond hebben we inwoners op laagdrempelige manier geïnformeerd en meegenomen in de op handen zijnde ingrijpende verandering in het ophaalsysteem van afval.

Delicate hoop

Het lijkt maar afval, maar zo’n grote verandering heeft altijd een delicate aard. We hebben daarom samen met de gemeente gekozen voor een open en transparante strategie die zorgvuldig en tijdig is ingezet. Binnen dat proces fungeren we als objectieve partner als klankbord en adviseur. We hebben de campagnestrategie uitgezet en een aantal middelen gerealiseerd, waaronder een afvalkrant voor alle inwoners, fysieke testlocaties en een heldere animatiefilm.

Immx logo met een grote X en het Gemeente Roermond logo naast elkaar

In de animatie wordt op makkelijke manier door beeld verteld wat de verandering inhoudt. De boodschap is hierdoor beter te begrijpen voor mensen die het lastiger of minder leuk vinden tekst te lezen. Tegelijkertijd is de animatie een extra contactmoment via een ander middel. Het draagt dus ook bij aan de herkenning van de campagne.

Voor de animatiestijl hebben we gekozen voor eenvoudige 2D-lijnen. Daardoor is er weinig afleiding van de primaire boodschap. Er is herkenbaarheid voor de kijker gerealiseerd door prominente stadsbeelden van de stad in de achtergrond te laten zien.

Zichtbaar en herkenbaar

Door gebruik te maken van een roadmap in de afvalkrant leiden we mensen visueel door het plan en door iedere substap die de verandering omhelst. Zo is de informatie voor iedereen toegankelijk.

De strategie van de campagne kenmerkt zich door de informatieve aard als wel de ‘What’s in it for me?’. Zoveel mensen, zoveel wensen. Wat mensen belangrijk vinden, verschilt van persoon tot persoon. In dit geval kan dat bijvoorbeeld gaan over milieu, geld of over praktische zaken zoals waar je je afvalbakken bewaart. Om het maximale uit de campagne te halen, hebben we alle meest voorkomende wensen en zorgen aangesproken. Dit komt onder andere terug in de afvalkalender.

What’s in it for me?

Door op toegankelijke manier campagne te voeren, wordt er breder draagvlak gecreëerd. En dat is essentieel voor een overheidsinstantie. Binnen de campagne is er ruimte voor behoeften en zorgen van inwoners. Door die zorgen weg te nemen, transparantie te bieden en door tactische inzet van middelen wordt een grote verandering doorvoeren een eitje.

Veranderen was nog nooit zo makkelijk

Blijf ontdekken.

Blijf ontdekken.

Wij helpen je daarbij. Vanuit Roermond of gewoon, bij jou op locatie. En niet alleen, maar samen met jou. Dat doen we met onze bewezen aanpak:

Wij zijn het enige bureau dat jou in staat stelt zowel je strategische als uitvoerende zakelijke activiteiten fundamenteel te versterken. En dat werkt. Aantoonbaar.

Samen zijn we IMMX.
Samen aan de slag?

Jij gaat het maken! Daar zijn we van overtuigd.