Minder in je bak
Grote veranderingenvanuit de overheid
tags:
- Campagnes, Corporate Identity, Design, Digitale strategie, gemeente roermond, Merkpositionering
Met de campagne ‘Minder in je bak, dat scheelt een hoop’ voor Gemeente Roermond hebben we inwoners op laagdrempelige manier geïnformeerd en meegenomen in de op handen zijnde ingrijpende verandering in het ophaalsysteem van afval.
Delicate hoop
Het lijkt maar afval, maar zo’n grote verandering heeft altijd een delicate aard. We hebben daarom samen met de gemeente gekozen voor een open en transparante strategie die zorgvuldig en tijdig is ingezet. Binnen dat proces fungeren we als objectieve partner als klankbord en adviseur. We hebben de campagnestrategie uitgezet en een aantal middelen gerealiseerd, waaronder een afvalkrant voor alle inwoners, fysieke testlocaties en een heldere animatiefilm.
In de animatie wordt op makkelijke manier door beeld verteld wat de verandering inhoudt. De boodschap is hierdoor beter te begrijpen voor mensen die het lastiger of minder leuk vinden tekst te lezen. Tegelijkertijd is de animatie een extra contactmoment via een ander middel. Het draagt dus ook bij aan de herkenning van de campagne.
Voor de animatiestijl hebben we gekozen voor eenvoudige 2D-lijnen. Daardoor is er weinig afleiding van de primaire boodschap. Er is herkenbaarheid voor de kijker gerealiseerd door prominente stadsbeelden van de stad in de achtergrond te laten zien.
Zichtbaar enherkenbaar
What’s in itfor me?
De strategie van de campagne kenmerkt zich door de informatieve aard als wel de ‘What’s in it for me?’. Zoveel mensen, zoveel wensen. Wat mensen belangrijk vinden, verschilt van persoon tot persoon. In dit geval kan dat bijvoorbeeld gaan over milieu, geld of over praktische zaken zoals waar je je afvalbakken bewaart. Om het maximale uit de campagne te halen, hebben we alle meest voorkomende wensen en zorgen aangesproken. Dit komt onder andere terug in de afvalkalender.
Veranderen was nog nooit zo makkelijk
Door op toegankelijke manier campagne te voeren, wordt er breder draagvlak gecreëerd. En dat is essentieel voor een overheidsinstantie. Binnen de campagne is er ruimte voor behoeften en zorgen van inwoners. Door die zorgen weg te nemen, transparantie te bieden en door tactische inzet van middelen wordt een grote verandering doorvoeren een eitje.